Thursday, April 29, 2010

Kuat!!!




Dah satu pagi 29 April 2010. Sambil-sambil menjalankan amanah yang disukarelakan, ana terjumpa kata-kata sweet ini. Syukran Ya Robb~ Engkau Maha Menenteramkan hati kami. Teringat kisah cik melur tadi.Betapa hebatnya ujian yang dihadapi.Bersyukurlah dengan nikmat kurniaan Illahi. Dan bersabarlah dengan ujian yang didepani. Ada HIKMAH

Wednesday, April 28, 2010

Penawar Merawat Kesedihan


28 April 2010

Perkongsian daripada blog ustaz farid rashidi..Syukran


“Malam adalah masa untuk bersedih..” Tulisan ini membuatkan saya terfikir.

Adakah hari-hari kita harus dilalui bersama perasaan sedih berpanjangan? Apakah takdir ini terbeban ke atas kita sepanjang masa?

Saya yakin, setiap insan di dunia ini pasti pernah merasainya. Kita sedih kerana diperlakukan sesuatu tanpa kerelaan, ditengking, dimarahi, diejek dan dikeji, dihinakan, atau mendapat sesuatu musibah tak dijangka misalnya kematian, kesusahan, kegagalan hidup, sukar mendapat jodoh, kesakitan serta pelbagai rona-rona rasa yang lainnya. Semangat terus lumpuh ke tahap terkebawah.

Ketika saat itu juga, hati kita menjadi rawan berpanjangan, emosi meruntun hiba, sedih bersangatan. Lalu termenung sendiri sambil menyeka air mata yang berjujuran. Air yang dihirup tidak lagi dirasa lazat, tetapi umpama duri-duri yang bercerucuk di kerongkongan. Diri lantas dipersalahkan, bahkan rasa sesal menjadi manusia bermain-main di kotak minda.

Sedangkan Allah SWT telah berfirman:

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji?”

“Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-Ankabut: 2-3)

Bagi yang tidak kuat pegangan agamanya, lemah imannya, maka jalan terakhir ialah dengan cara bunuh diri. Nauzubillahhi minzalik. Pada hematnya, cara ini mampu mengurangkan tekanan yang dialami.

Tidak! Kenyataan ini tidak benar sama sekali. Bukan caranya kita bersedih lalu berusaha menjauh diri dari Ilahi atau menempah pintu-pintu neraka.

ADA PENAWARNYA

Setiap penyakit ada penawarnya, kecuali bila ajal mula mendekati – tiada penawar lagi. Justeru, indahnya Islam kerana di sana letaknya tegahan tetapi ada suruhan (bimbingan), adanya penyakit turut bersamanya penawar.

Kerana itu sahabat Baginda apabila merasa runsing dan bersedih hati, mereka langsung mendapatkan motivasi dari Rasulullah SAW agar pencerahan kembara Ilahi jelas tanpa was-was. Mereka segera kembali kepada jalan al-Quran dan Sunnah bukan mengikut telunjuk hati yang rawan ataupun syaitan yang membisikkan kenistaan.

Ayuh! Usahlah terus bersedih, bangkitlah.. jangan jadi orang ‘kalah’ lagi. Hamparkan sejadah, lalu bertawajuh dan menadahkan tangan memohon bantuan dari-Nya. Engkau tidak keseorangan.

Di bawah ini saya selitkan doa merawat kesedihan, cubalah baca dan amalkan.

Terdapat di dalam musnad Imam Ahmad dan sohih Ibnu Hibban, daripada Abdullah Ibnu Mas’ud r.a bahawasanya Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

“Tidaklah sama sekali berkata mana-mana hamba apabila dia dilanda kebimbangan (tentang perkara akan datang) atau kesedihan (merujuk perkara yang telah berlalu); (dengan cara berdoa sebagaimana berikut):

Maksud doa: “Ya Allah! Sesungguhnya aku hamba-Mu, juga anak hamba lelaki-Mu (ayahku) dan anak hamba perempuan-Mu (ibuku). Dahiku berada di tangan-Mu (Engkau bebas mengawal dan menentukan arahnya; kebaikan atau keburukan yang ditujunya). Sudah berlalu pada diriku keputusan-Mu. Sememangnya adil buat diriku (apa jua) ketentuan-Mu.

(Justeru), aku memohon kepada-Mu dengan semua nama yang selayaknya buat-Mu; yang Engkau namakan dengannya diri-Mu, atau yang Engkau turunkannya dalam kitab-Mu, atau yang Engkau ajarkannya kepada salah seorang daripada makhluk-Mu (Nabi Muhammad SAW) atau yang Engkau (sengaja) sembunyikan tentangnya di alam ghaib di sisi-Mu..

Supaya Engkau jadikan al-Quran sebagai musim bunga (berasa tenteram dalam) hatiku, cahaya di dadaku, keluar daripada (belenggu) kesedihan, dan penghilang kebimbanganku.”

Sambungan hadis Baginda SAW:

“Melainkan pasti Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Agung menghilangkan kebimbangannya dan menggantikan buatnya tempat kesedihan tersebut dengan kegembiraan.”

Mereka (para sahabat r.a) berkata: “Wahai Rasulullah! Semestinya ke atas kami mempelajari bilah-bilah kata ini.”

Nabi menegaskan: “Benar! (Bukan setakat kamu; bahkan) semestinya kepada sesiapa sahaja yang mendengarnya perlu mempelajarinya.”

Janganlah bersedih wahai jiwa, sekiranya engkau beriman kepada Allah SWT, percaya kepada ketentuan qada’ dan qadarnya – hikmah tersembunyi. Jangalah bersedih wahai jiwa yang tenang, kerana bersangatan sedih itu membuatkan dirimu dinodai Syaitan. Janganlah bersedih wahai jiwa yang lara, kerana bersama engkau ialah Tuhan Yang Maha Mendengar rintihan hamba-hambanya.

Ingatlah, Allah Yang Satu itulah yang mengobarkan kemenangan insan terdahulu, yang mengatur urusan manusia sebelum-sebelumnya. Malah ada urusan mereka lebih sulit dari kita. Selalulah bersyukur dan mengingati Allah SWT.

La tansa zikrullah.

Nah, lekas hilangkan airmata dukamu beriringan penawar tersedia!

10.00AM, 16 April 2010,
Siberbay, Tanta.
(Visited 381 times, 12 visits today)
_____________________________________________________________________

2010@Hakcipta tidak terpelihara. Para pembaca dan pengunjung blog bebas mengambil artikel untuk menyebarkan ilmu di blog Faridrashidi.Com (FRC) dengan syarat bukan untuk urusniaga jual beli, berkepentingan tertentu sehingga mengenepikan konsep penyebaran ILMU. Pada setiap artikel yang diambil hendaklah meletakkan link url ke blog Faridrashidi.Com (FRC) untuk semakan dan rujukan. Begitu juga setiap gambar yang diambil.

Tuesday, April 20, 2010

x follow~


20/04/2010 YA ALLAH~ wat elok2 CD..huhu
28 April 2010 ~ emel yang ku cek saban hari akhirnya mewujudkan diri dalam inbox perdanamail ku.. tarikh di postpone lagi..akhirnya..21 Mei 2010 adalah tarikh perjuanganku untuk mendefence kan kajian ku..
Tengok lampiran...opsss...nama 1st.Terkejut dibuatnya.Ni mesti sebab asyik duk p tanya je kat Puan Mas ;) All da best myself..Allah always with you. Tenang-tenang ye walaupun hanya Allah sahaja yang mengetahui ujian yang sedang dilalui. Allah bersama orang yang sabar ^^,)

Monday, April 19, 2010

Nikmat Airmata KeranaMu


19 April 2010
Syukurr~ aimataku mampu lagi membasahi pipiku yang telah kusam dan pudar dari nur-nur iman kurniaanMu ya Allah.. Sudah sekian lama ana tidak merasai nikmat tangisan keranaMu lantaran karat hati yang menjadi-jadi.. iman ana benar-benar diuji..
Tidak kuat seperti disangkakan...ampuh sangat.. lemah.. x kuat tanpaMu ya Robb..

Ana diberi peluang bertemu seorang junior selepas solat isyak tadi.."Adik umur 22 kan?".. ana pun bersembang-sembang dengannya. Niat di hati mencari muhasabah pada diri. "A'ah la akak, saya masih dalam mencari-cari..xtau apa yang dicari", ana tersenyum.. indahnya nikmat dalam pencarian.. mencari cintaMu ya ALLAH...erti hidup ini. Ana sempat bertanyakan berkenaan tahajud dengannya. Ana rindu kemanisan tahajud. Tapi rindu sahaja tidak memadai tanpa usaha. Subhanallah, pukul 3 pagi pasti terjaga. Ya ALLAH, kurniakan nikmat tahajud kepada kami. "Akak kunci la jam, nanti kita bangun sama-sama" Beria-ria adik ini mengajak. InsyaALLAH.."Erm, akak macam teragak-agak je"..Ana senyum lagi. Hanya Allah sahaja yang tahu apa terlintas di hati ini.

Semalam, ana pun bertemu dengan dia. Ukhti itu menghampiri ana ketika ana sedang mengaji. Sudah lama ana tidak mengaji. ABC ;.

"Akak pernah tegur orang direct tak?"

"Salah ke menegur orang? Saya tak tahu dah nak buat macam mana. Perlu ke minta maaf. Tapi saya tak bersalah."

"Sekarang dah jadi fitnah dan merebak kat kawan-kawan lain" kasihan juga ana pada dia.

Ukhti ni menegur kawannya tidak memakai sarung kaki. Itu aurat. Dalam masa 10 saat. Dia delete tapi menjadi-jadi sebab ramai yang backup kawan dia.

Sabar dik. Tapi bagi akak, minta maaf la andai itu bisa menjernihkan ukhwah. Bukan tanda kita bersalah. (ana tak bagitau pun yang ni padanya). Boleh tahan tegas (syadid) dak adik ni. Moga Allah merahmatimu ye adikku ^^,)

***********************************************************************************
oh, tidak dilupakan kisah di ofis tadi. Dr memberitahu, pembentang conference nanti, nama pertama dalam manuskrip..masyaALLAH~

"YA ALLAH, kurniakan kekuatan pada ana" ameen

Sunday, April 18, 2010

Malunya


Ya ALLAH....malunya ana ya ALLAH *blushing*..Engkau peliharakanlah ana ya Allah..
Hanya Engkau Maha MEMElihara.. ana xtau ya Allah..kenapa terlepas begitu..malu amat2.. kata2 itu x pantas.. tapi terlajak kata, xleh undur lagi kan.

Prinsip berubah2, kata2 kalian...syukran jiddan, tarbiyyah ana sebegini..insyaALLAh, terbaek ;)
Berkenaan gambar, ana bukan perasan, tapi kerana malu..fahamilah..ana tidak berlagak baik..ana bukan bajet..tapi ada kemaslahatan lain..insyaAllah..nanti ana cerita,mumkin kalian xnak dengar cerita ana buat masa ini..tapi itu lah hakikatnya...ana buat sesuatu bersebab...andai ana tak sedap hati, pasti ada sesuatu yang xkena kalau ana lakukan..ana x perasan, x bajet...tolong lah faham..Allah~ hanya Engkau mengetahui segalanya.. amat terasa dengan kata2 itu, bukan sebab bersalah, tapi terkilan, tindakan ana disalah tafsir..ALLAHHHH~

mode emosi? wallahualam..semoga memahami hendaknya...insyaALLAH..ini UJIAN membawa iman.amin

Saturday, April 17, 2010

MAHALNYA PERKAHWINAN BILA ADA KETENANGAN




17 April 2010
Alhamdulillah~ selamat terbang untuk beliau (2.47am : Selamat tinggal Malaysia..)
semoga perantauan menambah keimanan nta.. kutiplah mutiara kehidupan untuk bahtera ikatan, insyaAllah

www.iluvislam.com
dihantar oleh: sharmerlyana
(koleksi ANIS/ temubual: Zakaria Sungib)
editor: azzahra_solehah


“Mahalnya sebuah perkahwinan adalah pada qurratu a’yun iaitu hadirnya pasangan dan anak-anak yang menyejukkan pandangan mata hingga lahirnya ketenangan. Ketenangan ini yang paling mahal. Sebab itu dikatakan "rumahku syurgaku", kata perunding motivasi Dr. Shafie Md Amin al-Hafiz.

Ketenangan memang dicari-cari oleh manusia. Bagi seorang lelaki misalnya, apabila hendak mendirikan rumah tangga, fitrah hatinya inginkan seorang wanita yang solehah sebagai teman hidup kerana, menurut Dr. Shafie, “wanita solehahlah yang dapat melahirkan ketenangan dalam rumah tangga. ”

Isteri yang solehah, ujarnya, akan menjana aktiviti amal soleh di dalam rumah tangga yang menjadi saluran Allah datangkan ketenangan atau kehidupan yang baik.
Firman Allah: “Siapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki atau perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik…”
(An-Nahl: 97)

Isteri yang solehah juga menyejukkan pandangan mata, sekaligus menenangkan jiwa.
“Dalam berumah tangga, kita hendakkan kehidupan yang lapang dan tenang. Tapi kenapa rumah tangga jadi sempit?” soal Dr. Shafie, pengasas Kaedah Al-Huffaz, teknik mudah menghafaz al-Quran.

Beliau berkata, sempitnya rumah tangga disebabkan kita tidak ikut formula yang Allah beri dalam mengatur kehidupan. “Dalam memberi ketenangan, Allah tidak beri begitu saja. Ada formula, ada peraturannya,” ungkapnya dalam pertemuan di pejabatnya di Taman Nirwana, Ampang, Selangor.

Jelas Dr. Shafie, secara umumnya hati akan tenang bila ingat Allah. “Ketahuilah, dengan mengingati Allah hati menjadi tenang,” demikian maksud firman-Nya (Ar-Ra’d: 28). Di dalam solat, kita memohon melalui bacaan al-Fatihah, “Tunjukilah kami jalan yang lurus (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat …”.

Nikmat adalah sesuatu yang setiap orang suka dan ia boleh menenangkan hati atau memberi kebahagiaan. “Tetapi dalam realiti,” terang Dr. Shafie, “orang hanya melihat nikmat itu ada pada harta, isteri, anak-anak.”

“Ada yang banyak harta, banyak anak tapi tak bahagia. Kalau semua yang kita miliki itu dapat mendorong kita melakukan amal soleh, barulah ia menjadi sumber kebaikan (dan ketenangan),” jelasnya, merujuk pada amal kebaikan yang dilakukan dalam keadaan beriman iaitu yakin kepada Allah dan ganjaran di akhirat.

Allah menjelaskan, “Dan siapa yang berpaling dari peringatan-Ku, sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit.” (Thaha: 124)

Oleh itu, kehidupan yang sempit selepas kahwin adalah natijah dari tidak mengikut aturan Allah dalam mengatur rumah tangga, termasuklah seawal memilih jodoh lagi. “Kadang-kadang sudah bagus dalam memilih pasangan tapi di hari perkahwinan banyak unsur-unsur negatif yang boleh memberi efek kepada perkahwinan,” katanya, memberi contoh amalan bersanding, unsur muzik dalam majlis walimah, mahar yang menyusahkan dan sebagainya.

Dr. Shafie berkata, “Mesti balik kepada formula yang digariskan oleh agama. Kalau tidak, kita akan membinasakan diri kita.” Katanya, rumah tangga yang baik tidak akan lahir jika agama hanya diletakkan sebagai satu segmen kecil dalam kehidupan. Sedangkan, menurutnya, agama Islam itu ad-deen – formula kehidupan.

“Melalui agama, semua formula kehidupan Allah sudah ajar kepada kita,” katanya. “Dalam kehidupan ini setiap sesuatu ada formulanya,” tambahnya, dengan memberi contoh perlunya kita ikut resipi jika hendak buat kuih.

Katanya, Allah telah memberi formula melalui sabda Nabi-Nya, kalau berkehendakkan kehidupan yang baik, rumah tangga yang balik, pilihlah calon pasangan yang beragama. “Manusia memang sukakan kecantikan, tapi asas pemilihan nombor satu mesti agamanya. Agama itu mencetuskan ketenangan,” katanya.

Dr. Shafie berkata, jika formula dari Allah ini dituruti dalam mendirikan rumah tangga bermula dari pemilihan jodoh lagi, dari situlah tercetusnya ketenangan yang akan menjadikan mahalnya sebuah perkahwinan.

"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" (Imam Nawawi)

Friday, April 09, 2010

macam2~


Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙♪♫•*¨*•.¸❤¸.•*¨*•♫♪l ̲̅ə̲̅٨̲̅٥̲̅٦̲̅]♪♫•*¨*•.¸❤¸.•*¨*•♫♪˙·٠•●♥
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙♪♫•*¨*•.¸❤¸.•*¨*•♫♪l ̲̅ə̲̅٨̲̅٥̲̅٦̲̅]♪♫•*¨*•.¸❤¸.•*¨*•♫♪˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Thursday, April 08, 2010

Yeay2!!! esok balik


08042010
Call ma tadi...esok balik.. yehaaaa!!! ;D
meredakan ketensionan dan kerinduan pada kg ku yang nun jauh di timur
pasni nak CD..banyak nak buat sebenarnya, tapi nak balik gak, x jadi keje kan *_*
k.ya pun ada kat umah rupanya...sampai pagi tadi..
tp k.ya nak balik dah malam esok... same tyme wif me from KL ;( ala~ xsempat
.::.wat ziarah mgejut ye.. moga dberkatiNya..ameen3~

Wednesday, April 07, 2010

"Ana sudah bertunang"


6 April 2010
"Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.

Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.

Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.

Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"

Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."

"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."

"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.

Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Malam Pertama... Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.

Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.

"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."

Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.

"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.

"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.

"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.

"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak!" Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.

"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."

Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.

"Insyirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.

"Tafaddal, ana puasa."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"

"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."

Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.

.......................................

"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya... Subhanallah. Allahuakbar."

"Ya Allah, tenangnya..."

"Moga Allah memberkatinya...."

Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.

Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.
Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.
Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.

Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."

Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar..." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan..."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.

"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."

* Kisah ini bukan kisah ana (Insyirah), ianya kisah KITA (semua yang sedang membaca/tak) *

Mulai hari ini, jangan bersoal tika melihat ana memakai cincin. Kerana, ana sudah bertunang! Bertunang dengan kematian, tidak tahu bila ana akan dinikahkan dan tidak tahu bagaimana rezeki di malam pertama. Tetapi, sekurang-kurangnya apabila sudah dirisik dan bertunang, kita sama-sama akan mempersiapkan diri sebaik-baiknya walaupun bukan yang terbaik untuk hari pernikahan dengan KEMATIAN. Wallahua'lam.

Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.

Setidak-tidaknya, Insyirah (watak di atas) sudah 'membeli' baju pernikahannya... Arh... Untungnya Insyirah. (Cemburu! Cemburu! Cemburu!)"

p/s: syukran alaiki, memberi kebenaran perkongsian tarbiyyah hati.semoga kita di”tunang”kan dengan “dia” yang mendekatkan diri pada KEKASIH Agung kita, ALLAH~ ya Robb (T_T)

Sunday, April 04, 2010

Eeeii...seriau


040402010

naik seriau dibuatnya...awat la p letak..huhu..(malu nk tgk sbenarnya)


pengisian surau sebentar tadi oleh adik2
Wanita yang solehah adalah wanita yang tidak menegur lelaki dan tidak ditegur lelaki..hurm..ana???

Allahuakbar ketika takbir...apa yg kita tgh fikir??

Kisah imam syafie dan imam ahmad

Good Luck 4 finall exam tomorrow....adik2 PASUM & APIDS ;)

Mnuju BP ngan hati tenang..Jawab final exam molek adik2 PASUM & APIDS 09/10..final step b4 U life as mahasiswa/i

Kembali~


Sudah kembali ye? mak antunna sihat x? smoga tenang dalam lelapmu..
semoga sentiasa dirahmati ALLAH dan dikurniakan terbaik.. ameen3~

Hati ini milik Allah, dicipta oleh Allah untuk menyintai Allah




3 April 2010
Ungkapan yang dilontarkan oleh seorang adik di dalam surau malam tadi masih terngiang2.. kata2 itu lah yang diulang berulang2 kali untuk muhasabah sentiasa
Alhamdulillah, pengisian selepas solat mahgrib tidak pernah terputus malah mendapat sambutan oleh pelajar2 yang dahagakan pengisian hati... surau memang sentiasa penuh sejak kehadiran pelajar2 PASUM, APIDS,RPKJ..mumkin disebabkan umur mereka yang fresh dari sekolah, sudah terbiasa dengan amalan sebegitu..semoga adik2 istiqomah sehingga di alam U yang sebenar.. nak tengok bdak2 fakulti memang agak susah berbanding bdak2 asasi.. ana ingat lagi masa 1st year, 2nd&3rd year..x ramai yang mengimarahkan surau.. kalau dua saf tu dah dikira ramai.. Sejak penempatan plajar2 PASUM&APIDS di 12th, yang dahulunya di 11th, surau sentiasa penuh sampai ke belakang..SUBHANALLAH..itulah ungkapan yang pertama semasa mula2 ana mnyambung pgajian dahulu...sangat berbeza..suasana sangat meriah dengan pengunjung2 surau ;)

Pelbagai pengisian dikongsi bersama..bmacam2 ragam.. ana tunduk je..tanda xnak berbicara... smpai nama ana disebut dlm pkongsian yang diberikan oleh fatimah..terus ana tersentak.. selepas usai dan pulang ke bilik, fiqa tnya : "akak ngantuk ke tadi?" aiyaaa~ mcm tido ek? akak tnduk je.. cam duk tgh2, seolah2 akak dipoint utk bcakap..akak xnak..nnti akak merapu, ksian lak...hehhe~



Ptg tadi juga, tamatlah Innovation & Creativity Expo UM 2010..5 poster mewakili DSHA..terdaftar under Research Gallery aka utk lectures..hehe..sah2 la juri expect tinggi kan..xpe..pengalaman..sgt best!! thun ni thun kedua kami menyertainya..hope berpeluang lagi pada thun depan..insyaAllah ;D

p/s : Berangkat pulang ke Malaysia...sentiasa mengingati kalian..ALLAH~ selamatkan perjalanan mereka..ameen3 ^^,)
 

~h@lw@^uZuNun~

My Blog List

.:: our strength ::.

Term of Use

♥♥ iHfazhi||ahi_YahfaZkh♥♥ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino