Saturday, June 26, 2010

Walimah Samihah...RSians


260610 @ Kelana Jaya
Sslam MABRUK ku layangkan kepada ukhtiey Samihah.Barakallahufikuma wa jama'a bainakuma fi khoirr ^^,)

Maaf dengan ketidakhadiran diri yang kerdil ini dek kehanyutan jasad dibuai angin2 sepoi bahasa di kampung halaman ni..sangat tenang :)

"Akak balik on da spot, maaf ek, ada research"

"Memang la marah, tapi nak wat cmne, mmg x dpt dtg kalau marah pun"

"Alaaaa~~~Sorryyy"

"Hehe, xde la kak" kata ukht ; ana mafhum, mesti dia sedih. Dah la tunang hari tu ana pun x berpeluang menjelmakan diri dalam majlis. Jasad tiada di Kuala Lumpur.

Anyway, akak dah wakilkan K.zira ye. Call zira tadi, dia duk beli hadiah lagi..Ingatkan nak dapatkan liputan terkini dari tempat kajian. hehe!

Tuesday, June 22, 2010

Kem Kemensah


22 Jun 2010
Minggu lepas sangat padat dan saya sangat suka kondisi sebegini. Hidup sentiasa terisi dengan pelbagai aktiviti untuk mengelakkan masa lapang yang bisa menjadi racun bagi seorang mujahidah. Sebaris kata yang berbunyi "Masa Lapang MUSUH bagi seorang Muslim (asalnya Remaja, ana tukar kepada Muslim sebab ana dah akhir2 remaja ;p )" amat benar dan saya menyokongnya. Pelbagai perkara negatif akan muncul dan direkacipta oleh diri sendiri dengan bisikan-bisikan halus pok tan (Syaitan Laknatullah) ditambah pula iman yang nipis di dalam diri. Syukur padaMu ya Allah menganugerahkan taklifan ini yang menjadi asbab ana sentiasa di jalan ini. Tapi sampai bilakah? Adakah ketika bergelar student sahaja??? Ya ALLAH~ ana pohon kekuatan dariMu.

Seusai conference pada hari khamis, program yang telah diaturkan oleh Team Pengurus Progresif diadakan pada petang Jumaat. Pengisian diberikan oleh seorang pensyarah dari Kolej Universiti Taylor, Dr. Adnan. Kusangkakan mentee-mentee agak blurr dengan pengisian yang diberikan sebab Dr.Adnan mostly speaking, rupanya tidak. Adik-adik ni beritahu sangat best dan englishnya tak berat sangat. Alhamdulillah. Ana tak dapat mengikuti keseluruhan pengisian kerana meeting tergempar diadakan untuk aktiviti keesokan harinya.

Qiamulail diadakan dan diteruskan dengan solat subuh berjemaah, kemandiri dan brekfeast bersama-sama. Bertolak pukul 800am menuju ke Kem Kemensah yang berlokasi nung jauh di belakang Zoo Negara. Aktiviti bermula dari pagi hingga selepas asar. Antaranya game-game ringan yang bertujuan untuk merapatkan ukhwah antara mentor-mentee, mentee-mentee. Mentor-mentor dah rapat kot ;).

Thursday, June 17, 2010

Syukur PadaMU


ALHAMDULILLAH~ungkapan itu yang selayak untukMU..usai je present FAS-SE-08 @meeting room 405 tadi..Lega sangat Ya ALLAH..SYUkran jiddan lianna kurniakan keyakinan dan ketenangan kepada hambaMu ini ya Robb*in hugs of ALLAH*

Berpeluang bergambar dengan Dr. Afza dan Dr.Hasnah..terima kasih atas kerjasama yang diberikan. Tidak dilupakan rakan-rakan neuroRG, thanx 4 coming. Semoga Allah yang mampu membalas jasa baik kalian. Terima kasih ye bagi support. Sangat berdebar sebenarnya sebab 1st tyme... Anyway, semua kekuatan dari ALLAH...Laa haula wala quwwata illa billahil aliyyul azim
La'ilaaha illAllah, muhammadarrasulullah..ameen2

Wednesday, June 16, 2010

Perjuangan milik kami


16 Jun 2010

Dia mencintaimu kerana dirimu mencintai islam dan memperjuangkan islam. Jika dirimu tidak sedemikian, sekelumit cinta pun tidak akan lahir dalam sanubari pasanganmu…


Bantulah isterimu atau suamimu dan kuatkanlah dia untuk meneruskan perjuangan islam ke serata dunia!!Takbir ! Allahuakbar!



p/s : Hari ke-2 ICFAS..~ practise again and again.. Ya Allah, tetapkanlah kami sentiasa hidup di jalan dakwah bukan hidup nafsi-nafsi..ameen.

Tuesday, June 15, 2010

ICFAS 2010


15 Jun 2010
Akhirnya hari yang mendebarkan muncul jua...ICFAS 2010 (International Conference on Fundamental and Applied Sciences). Alhamdulillah, pendaftaran berjalan lancar setelah Opening Ceremony di Plenary Hall. Berlansung selama 3 hari, 15-17hb. ICFAS adalah salah satu daripada 7 conference yang lain di bawah World Engineering, Science & Technology Congress (ESTCON). Dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad, Canselor UTP iaitu penganjur konferen ini. Ana di amanahkan untuk menjadi presenter memandangkan keempat-empat lecture kami tiada di Malaysia. Dr.DSHA mengerjakan umrah bersama keluarga manakala Prof Z, Dr.N & Dr.R menghadiri seminar di Bandung, Indonesia. InsyaAllah, ini adalah rezeki awk, kata Dr.DSHA. Huhu, ini cuak namanya. Tak pernah2 present english tibe2 international terus. Ana sahut cabaran ini. InsyaAllah.. Syukran ya Robb =)...Ya Allah, Allahu yassir wa la tuassir..ameen ya Robb.Giliran ana pada 17hb, 8.50am di meeting room 405.

Baru usai rehearsal dengan bibi. Ada improvement. InsyaAllah. Semalam rehearsal dengan budak2 ofis. Banyak gak terabur sebab nervous gak la walaupun depan kawan-kawan. Yang dihafal entah kemana-mana, buat ayat sendiri banyak.Aiyya~

p/s : dari 5 tinggal 1.. Inna lillahi wainna ilaihi roji'un~ Ma cakap, kasihan kat binatang.. Ana dah jaga elok. Tak kena cara kot..dan semestinya sudah ajal mereka ;((
Semalam kura-kura, junior tolong jaga, tibe2 nyawa x panjang. Tadi ikan gapi ekor oren...sempat pegang..pergi ambil wuduk, masuk dalam bilik, ikan dah terbaring. Selamat tinggal dunia


Dr Mahathir sampai ucap utama
2010/06/12

SERI ISKANDAR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dijadual menyampaikan ucap utama sempena Kongres Kejuruteraan, Sains dan Teknologi Sedunia (ESTCON 2010) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 15 Jun ini.

Rektor Universiti Teknologi Petronas (UTP), Datuk Dr Zainal Abidin Kasim berkata, kongres anjuran UTP dengan sokongan Kementerian Pengajian Tinggi serta Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi akan dirasmikan Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas. Katanya, kongres itu dijangka dihadiri 1,200 pakar dalam pelbagai bidang penyelidikan serta inovasi bagi membincangkan pelbagai isu yang dapat memperbaiki lagi kehidupan manusia. Beliau berkata, kongres bertema Ke Arah Kelestarian: Menghubungkan Kejuruteraan, Teknologi dan Kemanusiaan akan merangkumi tujuh persidangan antarabangsa.

Katanya, ESTCON 2010 turut menganjurkan projek khas iaitu Projek Mengimbangi Karbon (COP) dikenali sebagai Selamatkan Dunia yang akan membantu mengurangkan kadar pemanasan global.

Beliau berkata, sebagai tanda sokongan terhadap projek berkenaan, pihak UTP mengambil langkah proaktif dengan menanam 260 pokok di Taman ESTCON kampus UTP, baru-baru ini.

Beliau berkata, mereka yang berminat untuk menyertai ESTCON 2010 dialu-alukan hadir ke kaunter pendaftaran di Tingkat 3 KLCC pada 14 Jun ini antara jam 4 petang sehingga 9 malam dan 15 Jun mulai jam 7.30 pagi sehingga 8.30 pagi serta 10.30 pagi sehingga 5 petang.
Katanya, maklumat lanjut boleh dilayari di laman web http://www.utp.edu.my/estcon2010

Saturday, June 05, 2010

CIRI- CIRI WANITA SOLEHAH IDAMAN LELAKI SOLEH


1. Kecantikan Dalaman
Wanita yang tulen adalah wanita yang lemah lembut dalam pewarakannya tetapi prinsip dan nilai hidupnya begitu agung dan tinggi merantai dirinya.Itulah kecantikan dalaman yang sukar ditandingi.

2. Keanak-anakan
Lelaki suka membela, menjaga, membimbing dan melindungi justeru mereka boleh berperanan menjadi pelindung kepada mereka.Keperibadian wanita yang manja keanak-anakan memang merupakan salah satu keindahannya namun tidaklah berkeanak-anakan yang melampau kerana akan menunjukkan bahawa diri wanita itu tidak matang.

3. Cantik
NAFSU mengatakan wanita cantik pada rupanya,AKAL mengatakan wanita cantik pada ilmu dan kepandaiannya,HATI mengatakan wanita itu cantik pada akhlaknya.

4. Berakhlak Mulia
"Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang solehah"Sebagai ibu, terukir di paparan dada.Sebagai isteri, pengubat duka nan lara.Sebagai kekasih, dirindui saban ketika.Sebagai mujahidah, berdiri dibelakang mujahidin.~Ciri-ciri wanita yang solehahTaat kepada Allah.Berbuat baik kepada ibu bapa.Sentiasa taat dan berkhidmat kepada suami dengan sepenuh hati.Menutup dan menjaga aurat.Tidak berhias apabila keluar rumah.Tidak keluar bersendirian atau bersama lelaki ajnabi kecuali bersama mahram.Berbuat baik dengan jiran tetangga.Suka mempunyai anak yang ramai dan berusaha untuk mendidik mereka.

5. Berpegang pada agama
"Dikahwini wanita itu kerana 4 perkara, kecantikannya, hartanya, keturunannya, dan agamanya. Pilihlah yang paling beragama"

6. Dari keturunan yang baik-baik
Seorang wanita yang dari keturunan yang baik2 mudah diterima lelaki. Namun wanita yang berasal dari keturunan yang hina seperti anak zina atau sebagainya tidak wajar merasakan dirinya tidak layak menjadi wanita idaman. Islam mengangkat tinggi umatnya yang bertaubat dan sentiasa memperbaiki diri kerana taqwa menjadi darjat kemuliaan disisi Allah.

7. Bijaksana
Saidatina Aisyah r.a. merupakan seorang tokoh intelektual terbilang. Sebanyak 2210 hadis sahih berjaya diriwayatkan selama 9 tahun hidup bersama Rasulullah s.a.w. Beliau merupakan fuqoha' (ahli hukum) Madinah yang unggul dan juga berpengetahuan dalam bidang perubatan.~Wanita idaman lelaki ialah wanita yang pandai tetapi tidak menunjuk-nunjuk
pandai kerana ianya mencabar ego lelaki lalu menyebabkan lelaki menyampah terhadapnya.

8. Tidak mempamerkan keseksian
"Wanita yang berpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki, yang melenggok-lenggokkan tubuhnya, yang kepalanya seperti punuk (bonggol) unta, mereka itu tidak akan masuk syurga"
(Hadis Riwayat Muslim)

9. Tidak Cerewet

Wanita yang cerewet boleh merimaskan lelaki dan mudah menyebabkan lelaki menyampah terhadapnya.

10. Memahami lelaki
Contoh: Yang berlaku: "Itulah abang! Asyik bekerja aje. Mementingkan diri sendiri... Tak ingat nak balik rumah... Tak abis-abis layan kawan.. kawan.. kawan... Hal rumah ni takkan nak suruh saya buat sorang!"Yang sebenarnya berlaku: Di pejabat, bos sambung meeting hingga pukul 7 malam. Singgah solat Maghrib di masjid. Ada penceramah idola. Dengar ceramah sehingga solat isyak. Dalam perjalanan pulang, kawan lama telefon minta jumpa di warung ada hal penting katanya. Pukul 10 malam baru sampai di rumah.

11. Tidak terlampau cemburu
"Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dihabiskan dijalan Allah dan orang yang dikurniakan ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadis) serta diajarkan kepada orang lain" (riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

12. Sejuk mata memandang
~Bersopan-santun, sentiasa memaniskan muka~ Sentiasa senyum~Menutup aurat~Ramah dan mesra~Menundukkan pandangan.

13. Pandai menaikkan semangat dan bermotivasi
Lelaki lebih tertarik untuk mencari wanita yang pandai menaikkan semangat dan bermotivasi ketika dia memerlukannya.

14. Canggih
Wanita yang pandai menyesuaikan diri dengan arus perkembangan semasa tetapi masih mengekalkan ciri-ciri wanita Islam yang berakhlak mulia dan menutup aurat.

15. Mempunyai persamaan yang bermakna
Suatu hari,Imam Malik hairan melihat burung merpati dan gagak berkumpul bersama. Dengan spontan beliau berkata,"Kedua-duanya bersatu padahal jenisnya tidak sama". Ketika burung itu terbang,beliau melihat keduanya masih ada persamaan iaitu kedua-duanya cacat. Lalu beliau berkata,"Sebab itulah burung itu dapat bersatu".

16. Pemaaf

Wanita yang suka mendahului meminta maaf walaupun dirinya tidak bersalah digambarkan mempunyai peribadi yang unggul dan mudah disayangi.

17. Seimbang

Seimbang dari sudut pergaulan, keagamaan, pengurusan diri, dan pengurusan masa.

18. Berkeyakinan diri

19. Mempunyai 'body language' yang baik.(Diulangi, body language ye,samada cara percakapan,kawalan diri di hadapan org ramai dan sbgnya.Yang penting bukan bentuk body seseorang wanita itu yg jd ukuran..:p)

Rujukan : Petua Membuat Orang Jatuh Cinta ~ DATO' DR. FADZILLAH KAMSAH

Wednesday, June 02, 2010

Meeting ICFAS


1 Jun 2010 - Alhamdulillah, sangat suka bercuti-cuti di kampung selama seminggu baru ni sebaik sahaja menyelesaikan Candidature Defence. Syukur padaMu ya Robb. Sangat sayang pada hambaMu yang kerdil lagi hina ini. Sebelum abang ana ambil di kolej malam tu, sempat menghadiri temuduga untuk penempatan kolej bagi semester hadapan. Macam-macam, tak pernah-pernah ada interview sebelum ni. Allah selamatkan ana lagi. Kalau interview hari selepas tu, pasti penempatan lain perlu ku jelajahi. Ada hikmah semuanya =)

Di kampung, kakak ana mengadakan sedikit kenduri sempena "naik rumah". Seperti biasa, ma menjadi orang kuat dalam mana-mana agenda. Ma~ semoga Allah memberi kekuatan pada ma. Ja kasihan tengok ma kena fikir banyak benda. Agenda dan masalah faija lagi, maaf kan faija ma =( sangat sedih tengok respon muka ma baru-baru ini. Sangat terkesan kat hati. Faija balik menyusahkan ma je. Banyak agenda berlaku dalam masa yang sama. Ma pun x dapat tidur lena. Awal pagi, ma pun x tidur lena pun ja tengok =(, maafkan faija ma. Tenanglah wahai ibu ku yang tercinta. Anakmu hanya mampu doakan di samping sedikit usaha kecilku yang tak mampu menandingi sebesar jasa ma.

Petang tadi diadakan meeting ICFAS. Alhamdulillah~ keempat-empat pensyarah menghadirkan diri walaupun tugasan menghambat mereka. Perbincangan mengenai ICFAS rancak di kalangan pensyarah. Ana AGAK ke'blur'an kerana belum prepare 100%. Ditambah pula dalam bahasa Inggeris yang menghantui diri ini. TRust ur self. Prof Zul memberi sedikit sinar pada awalnya di mana beliau akan menjadi presenter. Tapi rezki menyebelahi diri kerdil ini juga, beliau clash dengan tugas di Bandung ketika itu bersama zaujah beliau, Dr. Naemah. Dr. Rohaida pula akan ke Bandung juga, mumkin seminar yang sama, manakala Dr. Durriyyah akan berangkat menunaikan umrah pada hari Sabtu ini. Beliau mengedarkan buku kepada siapa-siapa yang ingin mengirim doa. Ana akan merebut peluang ini. InsyaAllah, esok ana beri.

Kurniakan ketenangan kepada ibundaku yang tersayang.
Tunjukkan kami jalan redhaMu dalam semua urusan termasuk kerja besar yang memberi impak yang amat pada kehidupan akan datang. Mardhatillah ya Robb~

Dah 1.27 am, jom buat ppt icfas. Compactkan. InsyaAllah~

p/s : Alfatihah dan sedekahkan yasin kepada hamba-hamba Allah yang dijemput olehNya. Kat kampung baru ni 3 orang, semalam ayah kepada salah seorang krew ILI. Banyak kematian akhir-akhir ini. Sentiasa muhasabah diri wahai mujahidah dengan caramu dan di jalanmu.Be urself, innallaha ma'ana.

Isu palestin hangat kembali, Wahai Tuhan kami, ALLAH~ kurniakanlah kejayaan kepada umat ISLAM. AMeen~~
 

~h@lw@^uZuNun~

My Blog List

.:: our strength ::.

Term of Use

♥♥ iHfazhi||ahi_YahfaZkh♥♥ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino